U takich dzieci trening czystości najlepiej przeprowadzać zawsze o określonej porze dnia. Najbardziej wskazaną porą jest pora po posiłku. Kiedy dziecko wraca z toalety powinno mieć możliwość każdorazowo robić przez jakiś czas to, co lubi, by dobrze sobie kojarzyło wyjścia do toalety.
Posiłek Toaleta Zabawa
Na planie dnia dobrze jest umieścić rysunek z toaletą. Kiedy pokazujemy dziecku rysunek z toaletą należy od razu się tam udać bez zbędnych rozmów o innych rzeczach, po to, by dziecko nie rozpraszało uwagi na inne rzeczy niż toaleta.
Aby trening czystości mógł odnieść efekty należy po pierwsze być konsekwentnym, a po drugie wdrożyć do pomocy całe środowisko dziecka: przedszkole, szkołę, dom dziadków itp...
Trening można zacząć w placówce, a potem przenieść go do domu tak, by dziecko kojarzyło sobie czym jest toaleta i do czego służy.
Bardzo dobre efekty przynoszą pochwały oraz zaznaczenie, że nie tylko ono korzysta z toalety, ale jego koledzy Antek i Olek również. Dziecko zawsze mniej się boi wiedząc, że inni też idą do toalety, która nie jest straszna :)
Niektóre dzieci bardzo boją się toalety, bo mogą myśleć, że znikną w muszli klozetowej. Wynika to z ograniczonych możliwości ich wyobraźni oraz z braku zrozumienia własnego ciała.
Aby zlikwidować lęk przed toaletą należy zaznajomić dziecko z funkcja muszli klozetowej oraz dokładnie opowiedzieć o funkcjach jego ciała. Pomagają w tym również książeczki. Wiele dzieci używa papieru toaletowego w celu wpychania go do muszli klozetowej. Warto wtedy przygotować dziecku tylko taką ilość, jaką może użyć tylko na raz.
Bardzo ważne jest sporządzenie planu dnia. Dla małego dziecka w formie obrazkowej, a dla starszego, które rozumie już pismo i godziny zegarowe tablicę z rozpisanym dokładnym planem, np:
8:00 - jesz śniadanie
9:00 - wychodzisz do szkoły
18:00 - wychodzimy na kurs tańca
19:30 - idziesz do toalety
wtorek 18:00 - idziesz do koleżanki
środa 19:30 - idziesz do toalety
itd...
Najlepiej jest, gdy taki plan dnia rodzice ustalają wspólnie z dzieckiem, aby włączyć je w ten proces i pokazać jego odpowiedzialność za te czynności.
Dla dzieci bardziej opornych można rozrysować plan czynności w toalecie wg rysunku:
POWODZENIA!
(Źródło: Dzieci z Autyzmem i Zespołem Aspergera Wanda Waclaw, Ulla Aldenrud, Stefan Ilstedt)
No comments:
Post a Comment