TOALETA - TRENING CZYSTOŚCI DZIECKA W SPEKTRUM AUTYZMU

U dzieci z autyzmem bardzo często występuje duży problem z korzystaniem z toalety. Jest to spowodowane najczęściej brakiem zrozumienia tej funkcji ich organizmu. Gro dzieci dość długo używa pieluch, raz z wygody, a dwa z brakiem akceptacji zmian.
U takich dzieci trening czystości najlepiej przeprowadzać zawsze o określonej porze dnia. Najbardziej wskazaną porą jest pora po posiłku. Kiedy dziecko wraca z toalety powinno mieć możliwość każdorazowo robić przez jakiś czas to, co lubi, by dobrze sobie kojarzyło wyjścia do toalety.


Posiłek                 Toaleta                  Zabawa








Na planie dnia dobrze jest umieścić rysunek z toaletą. Kiedy pokazujemy dziecku rysunek z toaletą należy od razu się tam udać bez zbędnych rozmów o innych rzeczach, po to, by dziecko nie rozpraszało uwagi na inne rzeczy niż toaleta. 
Aby trening czystości mógł odnieść efekty należy po pierwsze być konsekwentnym, a po drugie wdrożyć do pomocy całe środowisko dziecka: przedszkole, szkołę, dom dziadków itp...
Trening można zacząć w placówce, a potem przenieść go do domu tak, by dziecko kojarzyło sobie czym jest toaleta i do czego służy. 
Bardzo dobre efekty przynoszą pochwały oraz zaznaczenie, że nie tylko ono korzysta z toalety, ale jego koledzy Antek i Olek również. Dziecko zawsze mniej się boi wiedząc, że inni też idą do toalety, która nie jest straszna :)

Niektóre dzieci bardzo boją się toalety, bo mogą myśleć, że znikną w muszli klozetowej. Wynika to z ograniczonych możliwości ich wyobraźni oraz z braku zrozumienia własnego ciała. 

Aby zlikwidować lęk przed toaletą należy zaznajomić dziecko z funkcja muszli klozetowej oraz dokładnie opowiedzieć o funkcjach jego ciała. Pomagają w tym również książeczki. Wiele dzieci używa papieru toaletowego w celu wpychania go do muszli klozetowej. Warto wtedy przygotować dziecku tylko taką ilość, jaką może użyć tylko na raz. 

Bardzo ważne jest sporządzenie planu dnia. Dla małego dziecka w formie obrazkowej, a dla starszego, które rozumie już pismo i godziny zegarowe tablicę z rozpisanym dokładnym planem, np:

8:00 - jesz śniadanie
9:00 - wychodzisz do szkoły
18:00 - wychodzimy na kurs tańca
19:30 - idziesz do toalety
wtorek 18:00 - idziesz do koleżanki
środa 19:30 - idziesz do toalety
itd...

Najlepiej jest, gdy taki plan dnia rodzice ustalają wspólnie z dzieckiem, aby włączyć je w ten proces i pokazać jego odpowiedzialność za te czynności. 
Dla dzieci bardziej opornych można rozrysować plan czynności w toalecie wg rysunku:


POWODZENIA! 

(Źródło: Dzieci z Autyzmem i Zespołem Aspergera Wanda Waclaw, Ulla Aldenrud, Stefan Ilstedt)

No comments:

Post a Comment

DZIEŃ CHOREGO NA PADACZKĘ - RODZICU WYLUZUJ I ŻYJ

Kochani Dziś jest wyjątkowy dzień i będzie wyjątkowy post. Będzie też dość długi. Przepraszam, ale zależy mi na tym, żeby zawrzeć w nim...